33. Na "chatě" po Jadranu - 1.6. - 9.6. 2007 + STYLOVÁ REGATA

Na "chatě" po Jadranu - 1.6. - 9.6. 2007 + STYLOVÁ REGATA

Vážení přátelé, dovolte, abychom Vás seznámili s naší cestou „Po Jadranu na chatě".
Posádka: Skipper - Viktor Králík No. 4404 Jiřka Adamcová, Petr a Liba Horákovi
Popis lodi a cesty:
Sukošan - 1.6.2007     Po příjezdu z Freemont Yacht Tour 2007 se nám povedl malej zázrak a to během hodiny předat loď Vektor 361 - Mljet a převzít Adrii 1002 Sali (chatu) - vše ASTA CHARTER , Sukošan - molo 6 a 7.
CHATA - jedná se o motorák 2x100hp, tři kajuty, jeden hajzlík a jedna sprcha. Velice pohodlnej salon s kormidelnou a kuchyní, příjemná velká krytá zadní paluba se zabudovaným sklápěcím stolem a velice příjemná přední opalovací paluba. Na střeše se dá taky  pěkně vegetit opřený o pomocnej člun.     Cestovní rychlost je cca 10 uzlů, maximální rychlost je cca 14 uzlů. Spotřeba při cestovní rychlosti je cca 10 l nafty/hod (dle udání skippera Asta Charter).    Lodička je to pohodlná, ale dle mého názoru to je takový mořský taxík na krátké přesuny. Motory jsou totiž celkem dost hlučné a po hodině jízdy Vám hučí v hlavě jako po večírku. Loď nemá autopilota, takže pořád musíte sedět za kolečkem (rozuměj kormidlem) a tím pádem není moc času na „rekreaci".     Lednička je pod sedadlem kormidelníka a žíznivá posádka Vás stále „zvedá ze židle". Ovládání lodi vpřed je v pohodě, vzad je to trošku složitější - je potřeba pracovat s motory, kormidlo je takovej doplněk, ale po pár manévrech se všechno spraví. Každopádně se s tím jezdí jinak než s plachetnicí. Pozor také na pohyb posádky po palubě. Když mi prošel Horcl (cca 100kg) na příď, loď se odklonila od kurzu asi o 30 stupňů. Kormidlo je malé, takže se natočíte jako řidič autobusu (starý známý RT, nebo knedlík).     I při malých vlnách loď hodně cáká přes příď, proto je velice potřebný funkční stěrač (zkontrolujte si gumu stěrače než vyjedete) a ostřikovač čelního skla (doplňte si vodu se saponátem a před jízdou opláchněte okna sladkou vodou).     Při kotvení na muring zádí se velice těžko odhaduje vzdálenost od mola a přes hluk motorů se špatně komunikuje s posádkou, ale je to vše na zvyku. Při kotvení na bójce, nebo na kotvě si dejte pozor na „kymácení" lodi při vlnách, nebo při průjezdu nějakého „rychloblba". Je to fakt zajímavá panika, i když celkem o nic nejde - pokud zrovna nevaříte, protože loď nemá výkyvný vařič.     Kajuty jsou standardní - celkem jo.    Jinak je to dobrá loďka na pohodu,  popojíždění od hospůdky k hospůdce, opalování atd., ale pro mě (Viktor) to stačilo. Plachta je plachta.
 Činnost přes den: žádná - líh (rozuměj večírek - rekreace) na vyhlášení vítězů Freemont Yacht Tour 2007 a noc na palubě Sali.
 Pozn.: Tade (hospodský z restaurace u recepce v Sukošanu) nám věnoval 5l rakije, z čehož jsme vyglgali cca 0,5l a zbytek jsme vzali na MČR v Biogradu - fakt to nešlo vypít.
Biograd na Moru - 2.-3.6.2007   Ráno, hned jak zbytek závodu předal lodě jsme s naším rozhodčím Mirkem Labudou vyrazili do Biogradu na Moru - spolupořádal mistrovství republiky  Stylovou regattu, jednalo se o  „mistrovství ČR ve třídě Bavaria 42 Match a závod v otevřené třídě" bližší informace zde .     Zakotvení u mola za pravým majákem, za vjezdem do mariny Kornati . Proběhl klidný večírek v marině. Druhý den byl ve znamení poznávání krás Biogradu a koštování místních piv a kořalek. Hned kolem 11.00hod jsme šli na zahajovací ceremoniál Stylové Regaty. Tam jsme nafasovali regatová trička a čepice a začali se seznamovat s osazenstvem a provozem tak velkého jachtařského podniku. Provedli jsme také malou vyjížďku na moře, abychom zkontrolovali závodníky na moři.    Ten den se jela i FREEMONT etapa (první závod), proto jsme se večer cca v 17.00 hod zúčastnili zahajovacího večírku v místním restaurantu u recepce, kde jsem (Viktor) předal ceny vítězům dnešní rozjížďky a taky pětilitrovou bandasku s rakií od „Tadeho" účastníkům závodů.. Potom  už jenom víno zpěv. Proběhl super rautík a spousta kořalek. Muziku pouštěl Radim Pařízek z Citronu, takže tanečky taky stály za to ( Doktor závodu MUDr. „Igor" Hnízdo si stěžoval na bolesti nohou ještě ve čtvrtek - není prostě zvyklej tancovat s „kytarou" J) . Problém byl pouze s cestou zpátky na loď. Je to cesta kolem celého přístavu cca 3km a Horcl odjel s Libou člunem dřív, takže jsme šmatlali s Jiřkou pěšky, no ale všechno se dá vydržet.
Murter - Žminjak - 4.-5.6.2007 Když jsme se probrali, vyrazili jsme směr Murter to zátoky Žminjak. Kotvení na bójce před hospůdkou. Pokud jste hosty restaurace je kotvení zdarma. Dá se kotvit i u plaveckého mola, kde jsou muringy (kotvila tam i cca 12m plachetnice), ale zdálo se nám to molo dost „fórový".    Po super koupačce a lokačce na lodi jsme zajeli člunkem do hospody. Je to velice příjemná hospoda s krásným výhledem na zátoku. Bezva kuchyně a vše ostatní. Ceny v Chorvatsku běžné - doporučujeme.    Ráno jsme si zajeli do městečka Murter nakoupit. Kotvili jsme bokem na městské molo a nikdo po nás nic nechtěl. Vynesli jsme smetí a šli do obchodu. Do cesty se nám připletla naše oblíbená hospůdka na nábřeží (loni jsme tam s Horclem nakupovali celý den). Po nákupu a malém zapřemýšlení jsme se vrátili na bójku u Žminjaku. Zaprvé bylo počasí nevalné a zadruhé se nám nikam moc nechtělo. Večer návštěva hospůdky a spát.
Žut - Sabuni (dle 777),  Žmara (dle YR) moc údajů na tak malý místo - 6.6.2007 Po ránu  bylo potřeba změnit vzduch, takže jsme vyjeli směr Žut. Po klidné jízdě proběhlo zakotvení na bójce před hospůdkou Žmara. Kotvení jako v předchozím případě zdarma. O hospodě se moc nebudu rozepisovat - je popsána v Yachting Revue červen 2007 na straně 48-49. Náš dojem - moc pěkný - moc dobrý!!! Program jasnej - návštěva na restaurace na člunku - je tam moc pěkná lagunka na zakotvení, ale pozor na vrtuli, zase nějak moc vody u břehu není. Pohodička a spánek.
Biograd na Moru - 7.6.2007 Hned jak to ráno šlo, jsme se vydali zpět do Biogradu na Moru. Cestou režižér Horcl natočil „akční" scénky s chatou (snad z toho něco bude, protože max. 13 uzlů určitě není akční rychlost). Sranda ale je, když se po prudké otočce chytíte do vlastních vln (myslím, že Jiřka si to pamatovat bude - přeletěla kajutu) .    Po osprchování a zkulturnění v marině, jsme na člunku vyprdli na předávání cen Stylové Regaty 2007. Opakovalo se víceméně to co v sobotu. Raut, hudba, brm-brm a hrozná cesta kolem mariny zpět.    Bylo však pěkné vyhřívat se alespoň v blízkosti českých mediálních hvězd jako Hůlka, Brabec, Ledecký, Vladyka (Slunce - Augsburk 1976 - pozdravuje Tě Ivoš z Olomouce), Radim Pařízek atd.    Každopádně dík pořadatelům (Jirkovi Zindulákovi atd) a hlavně „super generálnímu" sponzorovi Vlastíkovi „Martelovi" Riedlovi - bylo to skvělý - DÍK.
Sukošan - 8.6.2007          Po rozkoukání jsme se rozhodli, že pojedeme dnes domů, takže motory nastartovat a kormidlo směr Sukošan. Po natankování - viz níže a předání chaty Saly v Astě, které  proběhlo zcela OK nic nebránilo odjezdu směr ČR, alespoň jsme si to mysleli…..
Rozpad americké techniky - benzínka - 8.-9.6.2007    Po odjezdu ze Sukošanu vše probíhalo normálně, až do chvíle, kdy se nám cca 10km za Zadarem (jeli jsme po dálnici) vyvalil za autem oblak dýmu a začala po nás zůstávat olejová čára. Horcl samozřejmě hned zastavil, ale bohužel to bylo hned za mostem a ještě k tomu v zatáčce - paráda.    Naštěstí jel za náma Holanďan s kamionem a návěsem, kterej okamžitě zastavil (viděl ten oblak dýmu) a nabídl nám odtah na nejbližší benzínku. Připojil nás na kamioňáckou kurtnu a vyjeli jsme. Byl to asi dost dobrej pohled - kamion, přívěs…a my. No, každopádně nás odtáhl k nejbližšímu odmorišti (benzínce). Díky moc chlape!!! Zajímalo by mě jestli by to udělal Čech….. (on to aspoň tvrdil, že kdyby se to stalo mu, tak by jsme mu taky pomohli…..) Můžu Vám říct, že jsem dost podstatně změnil názor na řidiče kamionů, teda aspoň na ty normální….    Na parkovišti u benzínky začal Horcl zjišťovat škody. Nalezl díru do motoru a vytáhl z ní  hliníkový a kovový trosky čehosi. Teď už víme, že Amerikáni (Chrysler) provedli výrobní chybu. Za jízdy vyskočily parkovací západky (automatická převodovka).  Z toho je jasné, že oprava na místě nebyla možná.    Proto jsme začali žhavit telefony a shánět známý. Po cca 5-ti hodinách se nám podařilo nějak splácat dohromady záchranou výpravu.    Vzhledem k tomu, že nám bylo jasný, že kluci nepřijedou dřív než v 8 hod na druhej den ráno, věnovali jsme se rekreaci. Z počátku z vlastních zásob, potom jsme se posunuli do nonstopu na benzínce. Vcelku povedený večírek. Spánek proběhl individuálně ve  venkovních prostorách benzínky. Noc sice na prd, ale nic pěkného se nedalo čekat.    Ráno přijela záchranná mise, natáhli jsme autíčko na valník a znovu vyrazili směr ČR. Tentokrát, až na nechutný problém na rakousko - českých hranicích (více v záložce na těchto stránkách „rady" - „6. Jak se dostat k moři" - spíše jak se dostat od moře) bez problémů.
Veliké poděkování našimi ústy:
-         holandský řidič kamionu - za odtah na benzínku
 -         Plešoun, Honza, Farář (je to pořád jeden občan) - řidič a zachránce s oprávněním „E" a za obětavou cestu
 -         David - organizátor a II. řidič - za obětavou cestu
 -         Aleš - zapůjčil automobil zn. VW transporter - bílý
 -         Boris - zapůjčil vozejk na auta
 -         Všem - který jsme otravovali a prudili telefonama - Tom Zonga, Lulánek, Jarda ....

Brno, Olomouc - 9.6.2007    Příjezd k domovu. Stihl jsem ještě v olomouckém Meteoru pivko.
Celkem ujeto po moři 65,55 NM. Tankováno 85,5 l nafty za 640,- Kn.
Cesta celkem po moři cca 12 hod.